Tentokrát dlouhé zápisky ze zastupitelstva Pardubického kraje ze dne 5.5.2020

1️⃣ Vzhledem k situaci bylo zastupitelstvo kraje „veřejné“ i díky online přenosu (všichni zájemci by se zřejmě při dodržení bezpečnostních pravidel nevešli). Jeho uvedení v život (minule testovací přenos, nyní první „ostrý“) bylo skutečně za minutu 12.
2️⃣ Vůči standardnímu provozu společnosti Nemocnice Pardubického kraje máme jisté výhrady. Nyní je však nutné pochválit vedení, které zavčasu nakoupilo ochranné pomůcky, takže jejich cena nikdy nepřesáhla 90 korun na jeden respirátor. V tomto směru je úspora pro kraj značná a pochvala je na místě.
3️⃣ Ztráty jenom této společnosti i přesto budou výrazné. Kvůli snížení počtu úkonů, personálu, který musel s dětmi zůstat doma, a zvýšeným nákladům na ochranné a hygienické prostředky se měsíční ztráta odhaduje na 90 milionů korun. Počítejme tři měsíce takovéto ztráty a k tomu pomalejší nájezd běžných výkonů i kvůli prázdninám. Celkově se dostaneme na ztrátu 350 milionů. Je předpoklad, že zvýšení plateb za státní pojištěnce pouze vykryje ztrátu, která pojišťovnám nastane výpadkem plateb z privátní sféry, tudíž i tak bude muset něco sanovat kraj.
4️⃣ Stát zároveň opětovně zvýhodnil fakultní nemocnice, kterým „zamázne“ dluhy. Navíc jim poskytoval vybavení přednostně a zdarma, zatímco nemocnice s jinými zřizovateli platily standardní tržní ceny. Pak se nelze divit extrémnímu odlivu personálu z těchto nemocnic, které ohrožují péči a přeneseně samotné pacienty. Bude na kraji, aby tomu chytrou politikou zabránil.
5️⃣ Investice kraje pokračují v nezmenšené míře. Vzhledem k tomu, že rozpočet byl plánován na příjem 4 miliardy místo avizovaných 4,6 miliardy od ministerstva financí a v současnosti je předpoklad příjmů 3,8 miliardy, tak kraj hledá ve vnitřních rezervách „pouze“ 200 milionů, což zřejmě nebude nemožné. Proto kraj zůstává u svého investičního plánu. Zároveň tím přispívá místní ekonomice. Je to možné díky tomu, že není předlužen. Každopádně by bylo dobré i přesto každou investici zvážit. Určitě by se daly najít projekty, které se odsunout mohou. Primární je zajistit jistotu pracovníků, které kraj přímo ovlivňuje (sociální služby, kultura, cestovní ruch). Je to z hlediska ekonomiky důležitější než zisk konkrétní soukromé firmy podílející se na konkrétní investiční akci.
6️⃣ Je hezké, jak moc kraj podpořil kotlíkové dotace. Je skvělé, že lidé mohli vyměnit staré znečišťující kotle za tepelná čerpadla či moderní plynové kotle. Škoda, že podobně akční nebyl kraj ve výjimce, o kterou žádala elektrárna Chvaletice. Tam instalované filtry by znamenaly výrazně větší snížení škodlivin v ovzduší, než všechny kotlíkové dotace co jich jen v celé ČR je.
7️⃣ Problémy jsou stále v dopravě. Velké tendry (jen několik celků na kraj, smlouva na 10 let) na dopravce jsou standardně napadány. Nebylo by lepší, kdyby se ODS vrátila ke svému programu a soutěžila daleko víc úseků na nepoměrně kratší dobu, aby měli šanci i menší poskytovatelé dopravních služeb? Tohle nám přijde jako velký fail celé současné koalice.
8️⃣ K tomu se přidávají zmatky kvůli novému dopravci (Leo expres), takže kraj vypsal dotaci na čipové karty, které by zároveň platily u všech dopravců. Utratil tak 300 tisíc. I tak část ceny nechal na lidech. Super náklad pro rodiny s více dětmi, které dojíždějí.
9️⃣ Dále se projednávaly dotace na inovace výroby v rámci Covid19, Obědů pro děti, opravy kulturních památek, nebo Českého červeného kříže. Větší rozruch vzbudil akorát komunitický návrh na seškrtání dotací na církevní památky. Dokonalý důkaz nekulturnosti komunistické strany, byť se přikláníme, aby záměr oprav byl předem zveřejněn a postupovalo se dle „jízdního řádu“ s těžištěm na potřeby HUBů cestovního ruchu. Tak by byl přehled a soudruzi by již neměli prostor kydat na zastupitelstvu hnůj.
1️⃣0️⃣ Speciálně se pak řešila dotace, resp. její zrušení pro spolek ABATAB. Nutno říci, že zjištěná pochybení jsou velmi závažná. Pokud se prokážou v plném rozsahu, pak nechápu, jak mohla tato organizace tak dlouho procházet přes různé dotační i jiné kontroly, pokud tedy nebyly jen formálního charakteru.
1️⃣1️⃣ Nakonec byl zmíněn monitoring plateb „reklamy“ v médiích. Opravdu rádi bychom viděli důvod, proč platit 100 tisíc korun ročně například Parlamentním listům a nedat to radši třeba učitelům na odměny za to, jak kvalitně učí děti poznat dezinformace.
To je za mě to nejpodstatnější. Díky za to, že jste se prokousali až sem. 🇨🇿✌️

Původní příspěvek zde: https://www.facebook.com/filip.mezera/posts/10218876744522245

Tentokrát dlouhé zápisky ze zastupitelstva Pardubického kraje ze dne 5.5.2020

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek